Välj Dotterbolag
8 år sedan

Nolia AB – ett master brand som ska bli ännu tydligare

En varumärkesanalys visar att Nolias varumärken har starka personligheter, hög kundlojalitet och många återköp. Johanna Blylod, marknadschef vid Nolia AB, är glad men inte nöjd.

Undersökningen, som genomförts av Brand Clinic, visar att Nolia är ett master brand– ett varumärke som fungerar som paraply för en rad sub brands, dvs. andra varumärken som finns under detta paraply.
– Det placerar oss i samma grupp som Norrmejerier, SCA, Nordea och Scan som alla är master brands med underliggande varumärken. Resultatet i varumärkesundersökningen visar att vi tänkt rätt när vi vi arbetar med att bli ännu tydligare i att kommunicera Nolia AB som ett master brand och vad varumärket står för, istället för bara kommunicera enskilda varumärken.

Skärmavbild 2016-04-26 kl. 22.01.10

Nolia AB är ett starkt master brand med många framgångsrika underliggande varumärken, t.ex. Stora Nolia, Nolia Karriär och Nolia Trädgård.

Starkaste mässvarumärket i Norrland
Starka enskilda varumärken finns det gott om under Nolias paraply, med Stora Nolia som det absolut starkaste och mest välkända i branschen och Norrland. Enligt undersökningen har Stora Nolia 90 procent total kännedom hos utställarna och 40 procent anger Stora Nolia som förstaval, så kallad preferens. Dessutom är engagemanget extremt högt. Hos besökarna är kännedomen 100 procent.

Trogna kunder
Många av Nolias mässor har också trogna besökare: av mässan Load Ups besökare återkommer 82 procent varje, eller nästan varje år. Motsvarande siffra för Nolia Trädgård är 76 procent och 47 procent för Stora Nolia. En annan sak som utmärker Nolias mässor är engagemanget, som är extremt högt vid alla de undersökt mässorna men även inom konferensverksamheten. Enligt undersökningen har Nolia Konferens också en mycket kraftfull och öppen personlighet.

Nolia ska bli tydligare
– Det är tydligt att våra mötesplatser och konferensverksamhet har en stark ställning och hög kännedom. Arbete vi satt igång under 2015 och som ska bära frukt under 2016 har som syfte att även stärka varumärket Nolia AB och där har vi stor hjälp av redan starka varumärken. Nu ska vi tydliggöra bilden ytterligare som visar att vi är en viktig aktör och partner i arbetet med att utveckla Norrland, säger Johanna Blylod, marknadschef på Nolia AB.

Skärmavbild 2016-04-26 kl. 22.14.16

Johanna Blylod, marknadschef Nolia AB.

Skärmavbild 2016-02-25 kl. 22.14.38

 

 

 

  • © Piteå Kommunföretag 2021
  • Furunäsvägen 105, 941 52 PITEÅ
  • Telefon: 0911-69 60 00
  • Email: pikab@pitea.se